Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури»
en UA
Вхiд
ДП ДП "НІРІ"
  • Інститут
    • Місія та цінності ДП "НІРІ"
    • ДП «НІРІ» сьогодні
    • Науково-експертна діяльність
    • Підсумки року
    • Історія інституту
    • Видатні науковці
    • Керівництво
    • Структура
    • ТК 307 Автомобільні дороги і транспортні споруди
    • Головний випробувальний центр
    • Орган сертифікації
    • Протидія корупції
    • Оцінка діяльності Інституту
  • Напрямки діяльності
    • Матеріали
      • Перевіряння якості
      • Дослідження
      • Обстеження
      • Випробування
    • Технології
    • Транспортні споруди
      • Аналітично-експертна система управління мостами
      • Паспортизація та обстеження мостів
      • Статичні та динамічні випробування мостів
    • Безпека руху
      • Аудит та перевірка безпеки автомобільних доріг
      • Виявлення аварійно-небезпечних ділянок та місць (ділянок) концентрації ДТП
      • Оцінювання дорожньої обстановки
      • Проєкти організування дорожнього руху
      • Моніторинг ДТП
      • Нормативні документи
      • Інтенсивність руху
    • Екологія
      • Шум та вібрації
      • Навколишнє середовище
    • Економіка. Економічні дослідження.
      • Інвестиційні проєкти
      • Нормування
    • Підвищення кваліфікації
      • Платформа інновацій
      • Науково-практичні заходи
      • Навчання фахівців для сертифікації
      • Науково-практичні та методичні консультації
      • Тиражування нормативних документів
    • Науково-технічний супровід
      • НТС проєктування
      • НТС будування
    • Сертифікація та атестація
      • Сертифікація продукції
      • Атестація виробництва
      • Сертифікація персоналу
    • Судова експертиза
      • Будівельно-технічна експертиза
      • Дорожньо-технічна експертиза
  • Нормативні документи
    • Проєкти нормативних документів
    • Тиражування документів
    • Перелік діючих нормативних документів
    • Відомчі обов'язкові документи
  • Міжнародна співпраця
    • FEHRL
    • Перелік міжнародних статей
    • Міжнародні заходи
    • Перспективні проекти
    • Поточні проекти
  • Контакти

Відходи виробництва та місцеві матеріали

Відділом екології та земляного полотна проводяться випробування на визначення фізико-механічних характеристик відходів різних видів виробництв та місцевих матеріалів з метою заміни традиційних дорожньо-будівельних матеріалів. Виконується підбір оптимального складу сумішей кам’яних матеріалів для використання при улаштуванні всіх шарів дорожніх конструкцій - земляного полотна, основи, покриття.

Нижче наведено основні види відходів та сфери їх застосування. 

 

 
Використання шлаків металургійних

Шлаки металургійні використовують як сировину для виробництва щебеневих та щебенево-піщаних матеріалів згідно з ДСТУ Б В.2.7-149.

Шлаки характеризуються такими основними показниками якості: активністю, стійкістю структури проти розпадів, вмістом домішок глини в грудках, наявністю домішок металу та сторонніх засмічувальних домішок, кількісно-якісним складом, величиною ефективної сумарної питомої активності природних радіонуклідів Асум.

Щебеневі та щебенево-піщані матеріали із шлаків металургійних застосовують залежно від виду шлаку за активністю.

Головним критерієм застосування матеріалів із шлаків металургійних є міцність.

Щебеневі та щебенево-піщані матеріали із шлаків металургійних можна використовувати:

  1. Без використання в’яжучих для щебеневих шарів дорожнього одягу (покриття, основи, додаткової основи) згідно ДСТУ Б В.2.7-30 у вигляді: щебеню для покриття на автомобільних дорогах V категорії, основи на автомобільних дорогах ІV та V категорій та сумішей піщаного типу влаштованих способом розклинювання, з слабоактивних та неактивних видів шлаків; сумішей згідно з призначенням шару дорожнього одягу;
     
  2. З використанням в’яжучих:
  • у складі бітумомінеральних та вологих органо-мінеральних сумішей згідно з ДСТУ Б В.2.7-305 у вигляді: щебеню залежно від рекомендованих марок щебеню за міцністю (за дробильністю); сумішей щебенево-піщаного та піщаного типів згідно з призначенням шару дорожнього одягу;
  • у вигляді щебеню у складі сумішей: асфальтобетонних згідно з ДСТУ Б В.2.7-119; асфальтобетонних щебенево-мастикових згідно з ДСТУ Б В.2.7-127; асфальтобетонних інших видів (у тому числі з застосуванням бітумних емульсій);
  • з урахуванням вимог до процесів влаштування шарів дорожнього одягу згідно з ДСТУ-Н Б В.2.3-39 з використанням: 
  • неорганічних в’яжучих та матеріалів з неактивних та слабоактивних видів шлаків, 
  • сумішей з активних та високоактивних видів шлаків, що мають властивості в’яжучого; 
  • бітумних в’яжучих та щебеню з неактивних  та слабоактивних видів шлаків (для чорного щебеню та щебеню, обробленого способом просочення бітумним в’яжучим).


Також щебеневі матеріали із шлаків металургійних використовують для влаштування шарів зносу покриття згідно  з ДСТУ-Н Б В.2.3-38:

  1. У складі мінеральної частини сумішей з використанням бітумних в’яжучих згідно з 20.11.2 ДБН В.2.3-4;
  2. У вигляді щебеню відповідно до його фізико-технічних показників для влаштування поверхневої обробки на автомобільних дорогах ІІІ – ІV категорій згідно з 20.11.4 ДБН В.2.3-4.
 
Використання золи-виносу та суміші золошлакової

Під час будівництва автомобільних доріг дозволяється використовувати золи-виносу сухого відбору. 

Залежно від виду вугілля, що спалюється, золи-виносу поділяють на антрацитові, кам’яновугільні, буровугільні.

Залежно від фізико-технічних показників золи-виносу можна використовувати для виробництва цементобетонних сумішей для влаштування основи дорожнього одягу, а також для виробництва щебенево-піщаних та гравійно-піщаних сумішей, укріплених цементом.

Відповідно до 5.3.4.3 ДСТУ Б В.2.7-305 золи-виносу також можна використовувати для заміни мінерального порошку під час виробництва бітумомінеральних сумішей. 

Залежно від групи матеріалу вибирається сфера застосування. Суміші золошлакові за вмістом в них золи-виносу поділяють на три групи:

  • І група – вміст золи-виносу менше ніж 25 % за масою;
  • ІІ група – вміст золи-виносу від 25 % за масою до 50 % за масою;
  • ІІІ група - вміст золи-виносу понад 50 % за масою.
 
Використання відходів вугільної промисловості

Відходи вугледобутку і вуглезбагачення являють собою суміш крупноуламкового незцементованого матеріалу різних порід, що утворюються при видобутку вугілля шахтним способом і його збагаченні.

Вуглевідходи підрозділяються на п’ять видів:

  • шахтні породи щойно видобуті,
  • відвальні шахтні породи,
  • породи вуглезбагачення,
  • відвальні відходи вуглезбагачення,
  • відходи флотації.

Ці всі види вуглевідходів відрізняються за складом і властивостями, однак всі вони придатні для будівництва автомобільних доріг.

Головною особливістю вуглевідходів є наявність в їх складі поряд з міцними, водостійкими складовими, часток неводостійких, розм’якшених, які представлені слабкими видами аргілітових порід.

За ступенем природної термічної обробки відвальні породи можна розділити на:

  • невипалені (негорілі) породи (фактично відсутні уламки горілої породи, низька механічна міцність. Це переважно свіжі відходи вугледобування та вуглезбагачення);
  • слабковипалені породи (характеризуються значним вмістом уламків горілої породи);
  • горілі породи (характеризуються відсутністю невипалених частинок, уламки породи мають забарвлення червоної гами кольорів).

Порівняно з шахтними відвальними породами, відходи вуглезбагачення характеризуються більш високим вмістом вугілля в породі, більш стабільним гранулометричним та речовинним складом.

Для будівництва транспортних споруд з вуглевідходів можна використовувати ДСТУ, розроблені в ДП "ДерждорНДІ":

  • ДСТУ Б В.2.7-307:2015 «Вторинні продукти вугільної промисловості для будівництва автомобільних доріг. Класифікація»
  • ДСТУ-Н Б В.2.3-31:2015 «Настанова щодо влаштування насипів транспортних споруд з вторинних продуктів вугільної промисловості».

 

У разі необхідності співпраці щодо застосування відходів виробництва звертатись до завідувача відділу – Харитонової Наталії Миколаївни, +38 044 206 98 98, e-mail: doreco​@dorndi.org.ua

Суміжні матеріали

  • Перевіряння якості
  • Дослідження
  • Обстеження
  • Випробування

Форма зворотного зв'язку

Всі поля форми є обов'язковими для заповнення
Надіслати
Дякуємо за звернення! Найближчим часом з Вами зв'яжуться наші спеціалісти.

Важливі інформаційні ресурси

  • Верховна рада України Верховна рада України
  • Міністерство розвитку громад та територій України Міністерство розвитку громад та територій України
  • Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України
  • Форум європейських національних дорожніх дослідницьких лабораторій - FEHRL Форум європейських національних дорожніх дослідницьких лабораторій - FEHRL
  • Міждержавна гільдія інженерів консультантів - М.Г.І.К. Міждержавна гільдія інженерів консультантів - М.Г.І.К.
  • Державне підприємство Державне підприємство "Український науково дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості"
  • Українська інфраструктурна асоціація UNITE Українська інфраструктурна асоціація UNITE
ДП ДП "НІРІ" Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури»
Адреса:
03113, м. Київ, просп. Берестейський (Перемоги), буд. 57
Телефон:
+38 (044) 456-34-15
Електронна скринька:
nauka@nidi.org.ua
Закрити
Відповідно до Закону України "Про захист персональних даних" від 01 червня 2010 року N 2297-IV та Типового порядку обробки персональних даних, затвердженого Наказом Упововаженого ВРУ з прав людини від 08.01.2014 № 81/02-14, з метою забезпечення реалізації трудових відносин, адміністративно-правових відносин та відносин у сфері соціальної діяльності, надаю згоду на обробку моїх персональних даних з первинних джерел: індефікаційні дані (і'мя, адреса, телефон тощо); паспортні дані; особисті відомості (вік, стать тощо); освіта; професія; фото; копія трудової книжки.

Вхід в особистий кабінет

Реєстрація
Скинути пароль
Неправильний логін або пароль

Відновлення паролю

На вашу електронну пошту буде надіслано лист для відновлення паролю

Повернутися назад
Email не найден
На Ваш Email висланий новий пароль

Cтворення кабінету користувача

Всі поля форми є обов'язковими для заповнення

Створити кабінет
Email вже зареєстрований
Кабінет вже створено? Увійти

Підтвердження реєстрації

Введіть код для підтвердження реєстрації, який був відправлений на номер вашого телефону

Невірний код
Надіслати повідомлення ще раз
Подати заявку